Főoldal Ajánlom ismerősömnek Kapcsolat

eszközök:

Csírában az er?
Látványnak ugyan egész furcsa is lehet, ha csírákkal szórjuk meg a salátát vagy szendvicset, a csírákban rejl? roppant hasznos anyagok miatt azonban érdemes megbarátkozni velük. A csírák rendszeres fogyasztásával bármely évszakban elegend? mennyiség? vitaminhoz juthat szervezetünk.

Nem újkelet? felfedezés, hogy a magokból nedves és meleg környezetben el?bújó csírák egészségesek, magas rosttartalmúak és teli vannak vitaminnal, ám sok id? elteltével csak mostanában kezdünk újra rájönni, hogy a friss csírák - könnyen emészthet? formában! - sokkal több fontos tápanyagot tartalmaznak, mint a kifejlett zöldségek.

Csíráztatni zöldségféléket, gabonákat, és olajos magvakat egyaránt lehet. A hüvelyesek csírái is hasznosak, néhányukat (pl. borsó, szója) azonban fogyasztás el?tt párolni, vagy más módon h?kezelni kell - igaz, hogy így némiképp csökken hasznosanyag-tartalmuk, de a bennük esetlegesen el?forduló mérgez? fehérjéket csak ilyen módon lehet semlegesíteni. Küls?re a különböz? csírák majdnem mind ugyanúgy néznek ki, viszont mindegyikük másban "er?s".

A hüvelyesek csírái például nagy mennyiségben tartalmaznak E-vitamint és vasat, jó hatással vannak a szívre és a vérnyomásra, a vércukorszintre és a hormonháztartásra. A mustár és a retek csírái természetes antibiotikumként m?ködnek és a méregtelenítésben is segítenek; a retekcsírának a foszfortartalma is igen magas. A vöröskáposzta- és a brokkolicsíra kiemelked? mennyiségben tartalmaz vitaminokat, valamint kalciumot, ezért jó hatással van a csontokra, de fogyasztásuk emésztési problémák és daganatos megbetegedések esetén is hasznosnak bizonyulhat.

A leguniverzálisabbnak talán a lucernacsíra tekinthet?: gazdag C-, B-, B12-, D-, E- és K-vitaminokban, vasban, kalciumban, magnéziumban és foszforban. Enyhítheti a légz?szervi és vizeletkiválasztási gondokat, javítja a köt?szövetek rugalmasságát. Szív- és érrendszeri megbetegedések, magas koleszterinszint ellen is hasznos a fogyasztása, ösztrogénhez hasonló növényi hormonjai segíthetnek megel?zni a mellrákot, szoptatós anyáknál pedig segítik a tejelválasztást. Érdemes még egyebek között a zsázsa, a vöröshere, a búza, a kukorica, a napraforgó csíráztatásával is próbálkozni - minden csírának sokkal több jó tulajdonsága van, mint amit itt fel lehetne sorolni.

Szöveg: Lénárt József
Fotó: Ney Kati
Nyomtatható változat

Megosztás a Facebook-on

Ajánlja a cikket
--- visszalépés ---
forrás: wellnessfarm.hu
Ajánljuk


Most megy a TV-ben:

Küldj egy névnapi képeslapot



nevű ismerősödnek!

Kövess minket a Facebook-on is


Facebook oldalunkFacebook oldalunk megnyitása.

Felhőkép